2022 Papers international (invited) Basel (CH): „Die einzige überlieferte Renaissance-Harfentabulatur im deutschsprachigen Raum: Praxis und musikkulturelle Kontexte im 16. Jh. D-LEm I. 191 (1530–1540) aus der Sammlung von Carl Ferdinand Becker (1804–1877)“, Davidsharfen (Chromatische) Harfen im deutschsprachigen Raum des 16.–18. Jahrhunderts: Instrumente, Repertoire, Aufführungspraxis, Schola Cantorum Basiliensis (4/28–4/30/2022) Leuven (BEL): „Letter Tablatures and Diastematic Thinking in Instrumental Music. Ex Tempore Practice within the Tablature Notation“, New Perspectives in 15th- and 16th-Century Music Notations, Department of Musicology / Alamire Foundation (5/4–5/7/2022) Basel (CH): “The new project E-LAUTE: Electronic Linked, Annotated, and Unified Tablature Edition and some results of the ongoing project about tablatures and humanism – ‘Semantics of Maxims and Music in 16th Century Lute Tablatures”, Lute Days in Basel, IMS Tablature in Western Music Study Group Meeting, Schola Cantorum Basiliensis (9/14–9/18/2022) Tübingen (DE): „Mit Lauten ‚von bösen gelüsten kehren‘? – ambivalente Wertung apollinischer Instrumente im Wort, Klang und Bild des 16. Jahrhunderts“, Im Bad wöll wir recht fröhlich sein. Bade- und Kurmusik der frühen Neuzeit, University Tübingen (9/22–9/24/2022) Papers national Wien (AT): „Loci communes – Libri amicorum – Tabulaturen im Deutschen Raum des 16. Jahrhunderts“,Forschungsforum COMMON HOUR am Institut für Musikwissenschaft der Universität Wien (3.3.2022); Respondents: Prof. Dr. Oliver Huck (University Hamburg) und Prof. Dr. Cordula Kropik (University Bayreuth, German Studies) 2021 Papers international Lisboa (PRT): "Motets in the Tablatures 1500 - 1550", Medieval and Renaissance Music International Conference, School of Social Sciences and Humanities of Universidade NOVA de Lisboa, Portugal (5.–9.7.2021) Heidelberg / Mainz (DE): "Die Tabulatur D-LEm I. 191 (1530-1540) aus der Sammlung von Carl Ferdinand Becker (1804–1877): bürgerliche Musikkulturen im Dialog" Musikwissenschaftliches Forschungskolloquium der Institute Heidelberg / Mainz „Musik vor 1600“ (26.2.2021) 2020 Papers national Wien (AT): "Die Tabulatur D-LEm I. 191 (1530er–1540er)", Forschungsforum COMMON HOUR at the Institute of Musicology at the University of Vienna (3/6/2020) 2019 Workshops international Basel (CH): "Handwritten Tablatures in the 16th Century as Media of Music and Practice Transmission", together with Prof. Marc Lewon, Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (5/16/2019) Papers international (invited) Tours (FRA): "Humanistic Teaching in the Lute Music about 1550 - Sketches in the Herwarts Manuscript D-Mbs Mus. ms. 267", Notation, Performance Practice & Digital Humanities - Study Group Tablature in Western Music, IMS, CESR Centre d’études supérieures de la Renaissance, (10/11-10/12/2019) Basel (CH): "Handschriftliche Tabulaturen des 16. Jahrhunderts als Medien der Musik- und Praxis-Überlieferung", Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (5/16/2019) Hannover (DE): "Verschriftlichung von Lautenmusik im Reich zur Zeit Maximilians I.", Maximilian I. (1459–1519) und die Musik in Europa: Reale Präsenz versus virtuelle Kommunikation, International Symposium, Herrenhausen Palace, Hannover (6/12-6/14/2019) Papers international Basel (CH): "The Act of Memory –‚Album Amicorum‘ for the lute (Pl-WRk ms. 352)", Medieval and Renaissance Music International Conference, Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (7/3-7/6/2019) Papers national, advisory board Maria Waldrast/Innsbruck (AT): "Lautentabulaturen und Lautenspieler in der Zeit des Maximilians I.", Tage der Lautenmusik der Österreichischen Lautengesellschaft, Maria Waldrast/Innsbruck (5/30–6/2/2019) Papers national Vienna (AT): "Libri Amicorum und handschriftliche Lautentabulaturen um 1550", COMMON HOUR, Research Forum at the Institute of Musicology, University of Vienna (1/16/2019) 2018 Papers international (invited) Basel (CH): “What do we know about Lute Music in the German Speaking Region in the first half of 16th century? - About the project ’Soloistic Instrumental Music in the Central European Cultural Region (ca. 1500 – ca. 1550)“, Meeting of the Study Group Tablature in Western Music (International Musicological Society), Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (9/7/2018) Munich (DE): “Instrumentalmusik in den handschriftlichen Tabulaturen aus der Sammlung von Hans Heinrich Herwart (1520-1583). Humanistische Bildung und Repertoireüberlieferung im süddeutschen Raum um 1550”, Etlich Liedlein zu singen oder uff der Orgeln und Lauten zu schlagen. Stimmbücher und Tabulaturen aus dem 16. und 17. Jahrhundert in der Bayerischen Staatsbibliothek. Musikwissenschaftliche Tagung 22.3.-23.3. 2018, Munich, Germany (3/23/2018) Papers international Maynooth (IRL): “21 Hands for Playing: On a Puzzle from the Lute Tablature UKR-LVu Hs.1400/I”, Medieval and Renaissance Music International Conference, 5.7. – 8.7.2018 Maynooth University, Ireland (7/5/2018) Papers national Vienna (AT): "Presentation of the Project “Freie Instrumentalmusik im 16. Jahrhundert”, Wunderbare Welt der Musikwissenschaft as part of the Open Day at the Institute of Musicology at the University of Vienna (6/16/2018) Vienna (AT): "Intavolierung und Intavolierungstechniken in der Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts. Intavolierung als intertextueller Dialog”, COMMON HOUR, Research Forum at the Institute of Musicology, University of Vienna (6/13/2018) Vienna (AT): “Projekt ‘Solistische Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts im süddeutschen Kulturraum’ – erste Ergebnisse und weitere Forschungsperspektiven”, JOUR FIXE, Research Forum at the Institute of Musicology, University of Vienna (1/25/2018) 2017 Papers international (invited) Lviv (UA): “Lute Tablature UKR-LVu 1400/I as a Lessons Book of Humanist Scholars: intertextual and intercultural analysis of the manuscript”, International Symposium Ex umbra in solem, 11/2-11/5/2017 Haliciana Schola Cantorum, Lviv, Ukraine Leipzig (DE): "Skizzen, Skizzen, Skizzen...um 1500? Zum Instrumentalsatz aus dem Tabulaturbuch des Stephan Craus“, Colloquium in honour of Prof. Dr. Martina Sichardt, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", 1/7/2017, Leipzig, Germany Papers international Prague (CZE): "Instrumental Settings in the ‚Lautentabulatur des Stephan Craus’ and in ‚Blindhamers Lautentabulatur’ and Their Humanistic Background“, 45th Medieval and Renaissance Music Conferece, 7/4-7/8/2017 Prague, Czech Republic Vienna (AT): "Isaac in Lautenintavolierungen aus handschriftlichen und gedruckten Quellen (ca. 1500-1562): ein Beitrag zur Intavolierungstechnik“, International conference on the 500th anniversary of the composer's death: Henricus Isaac. Composition – Reception – Interpretation, 7/1-7/3/2017 Institute for Musicology University of Vienna Papers national Vienna (AT): "Handschriftliches Lautenlehrbuch von Stephan Craus im Kontext der österreichisch-italienisch-schlesischen Lehr- und Lernpraktiken in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts", Conference of the Austrian Society of Musicology, 11/22-11/24/2017 at the University of Music and Performing Arts Vienna Vienna (AT): Poster "Solistische Instrumentalmusik im Süddeutschen Kulturregion (ca. 1500-1550)" – Presentation of the project, Conference of the Austrian Society of Musicology, 11/22-11/24/2017 at the University of Music and Performing Arts Vienna |